سفیر سعودی در یمن: طرف‌های درگیر برای رسیدن به صلح جدی‌اند

سفیر سعودی در یمن در عین حال تصریح کرد که پیش‌بینی زمان مذاکرات ممکن نیست و نمی‌توان موفقیت مذاکرات را تضمین کرد

دیدار مهدی المشاط (چپ)، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها، با محمد آل‌جابر، سفیر عربستان- Saba News Agency /Handout via REUTERS

در گرماگرم تلاش‌های بین‌المللی برای متقاعد کردن دولت یمن و شبه‌نظامیان حوثی برای شرکت در مذاکرات مستقیم به منظور پایان دادن به جنگ، محمد آل جابر، سفیر عربستان سعودی در یمن، گفت که طرف‌های یمنی برای پایان دادن به درگیری‌های هشت‌ساله و استقرار صلح جدی‌اند. 

سفیر سعودی در یمن در عین حال تصریح کرد که پیش‌بینی زمان مذاکرات ممکن نیست و نمی‌توان موفقیت مذاکرات را تضمین کرد، به‌ویژه که در حال حاضر دولت و شبه‌نظامیان شیعه حوثی حاضر نیستند سر یک میز بنشینند. 

محمد آل جابر که ماه گذشته در صنعا با مقام‌های حوثی ملاقات کرد و این اولین اظهاراتش پس از گفت‌وگو با حوثی‌ها است، روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه)‌، به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه جدی‌اند… یعنی همه به دنبال صلح‌اند.‌» ‌او گفت: «آسان نیست که بگوییم گام‌های بعدی چه خواهد بود.»

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ و پس از آن‌که شیعیان حوثی (گروه شورشی و مسلح تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران) صنعا را تصرف کردند، ائتلافی را برای حمایت از دولت به رسمیت شناخته‌شده یمن در جامعه بین‌الملل، بسیج کرد. 

به گفته سازمان ملل متحد، حملات هوایی نیروهای ائتلاف در یمن ده‌ها هزار کشته و مجروح به جا گذاشت، اما این نیروها نتوانستند حوثی‌ها را شکست دهند، هرچند جنگ و درگیری پس از آتش‌بسی که در آوریل ۲۰۲۲ اعلام شد، به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آل جابر، سفیر ریاض در یمن، در ماه آوریل در چارچوب طرح «تثبیت آتش‌بس»‌ که در ماه اکتبر رسما منقضی شده بود، به صنعا سفر کرد، اما هیچ توافقی حاصل نشد و جابر گفت که هیچ برنامه مشخصی برای پیشبرد صلح وجود ندارد. 

حوثی‌ها عربستان سعودی را به‌عنوان یک طرف درگیری تلقی می‌کنند، در حالی که جابر گفته است ریاض نقشی فراتر از یک میانجی دارد و می‌خواهد توافق میان شورشیان حوثی و دولت رسمی را تسهیل کند. 

جابر در مصاحبه‌ای که در پرواز از عدن به عربستان سعودی انجام شد، گفت: «به دلیل روابط عربستان سعودی با تمام طرف‌های یمنی‌، ازجمله حوثی‌ها، ما از تمامی اهرم‌های خود برای متقاعد کردن آنان به نشستن بر سر میز مذاکره و گفت‌وگو استفاده کرده‌ایم.» آل جابر در دیدار از عدن در افتتاحیه پروژه‌های بازسازی بیمارستان و فرودگاه اصلی عدن که با حمایت مالی عربستان سعودی انجام شد، نیز شرکت کرد. 

رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاست‌جمهوری یمن، در مصاحبه‌ با خبرگزاری فرانسه که در مقر شورای ریاست‌جمهوری کشور در عدن انجام شد، گفته بود که ریاض میانجی طرف‌های درگیر، یعنی دولت رسمی و شورشیان، است. 

پس از این مذاکرات، عربستان سعودی بیش از ۱۰۰ اسیر جنگی حوثی را آزاد کرد و آنان با دو هواپیما به صنعا منتقل شدند. پیش‌تر گفته شده بود که سعودی‌ها و حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران روی یک آتش‌بس شش‌ماهه توافق کرده‌اند تا زمینه را برای مذاکرات سه‌ماهه درباره دوره دوساله «انتقال قدرت» فراهم کند. 

مذاکرات صلح یمن تقریبا یک ماه پس از آن روی می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین برای از‌سرگیری روابط دوجانبه پس از هفت سال تیرگی، به توافقی مهم و تاریخی دست یافتند. با این توافق اولیه، انتظار می‌رود آتش‌بسی پایدار در یمن برقرار و راه برای حل‌وفصل بحران جنگ داخلی یمن هموار شود.